سفارش تبلیغ
صبا ویژن

توانایی اپل در شناسایی بدافزار پگاسوس

از روزی که بد افزار پگاسوس یک نرم افزار جاسوسی شناخته شده است باعث نا امیدی بین مردم شده است. پگاسوس که برای یک شرکت اسرائیلی است و برای کارهای جاسوسی استفاده می شود. برای مردم نگرانی هایی را به وجود آورده است که نکند اطلاعات محرمانه آنها را داشته باشد

نرم افزار پگاسوس که قادر است با یک پیام یا تماس بی پاسخ تلفن های هوشمند را آلوده و به سرقت اطلاعات کاربران بپردازد، بعد از نفوذ به صورت 24 ساعته تمامی اطلاعات، پست های الکترونیک، فایل های ویدئویی، تعیین موقعیت مکانی، تاریخچه تماسها، جستجوها و...را ثبت و ضبط می کند.

جامعه هدف این بدافزار که بعد از تولید به کشورهای زیادی در سراسر دنیا فروخته شده است و توسط دولت های مختلف برای مقاصد جاسوسی استفاده گردیده است؛ سیاستمداران، روزنامه نگاران، فعالان حقوق بشر، وکلا، مقامات بلند پایه و مهم دولتی و ... در سراسر دنیا می باشند.

پیش از این کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات و مسائل امنیتی معتقدند که پگاسوس توانمندترین ابزار دسترسی از راه دور است و تشخیص آلوده شدن گوشی هوشمند به ویروس تقریبا غیر ممکن است، ولی چند روز قبل کمپانی اپل به یک دادستان لهستانی هشدار داد که گوشی آیفون او به نرم افزار پگاسوس آلوده شده است.

اوا ورزوسک ( Ewa Wrzosek ) که بعد از بحران در انتخابات لهستان و تحقیق در خصوص سوء استفاده از بودجه دولتی، مورد توبیخ قرار گرفته بود و به طور مکرر از سیستم قضایی لهستان انتقاد می کرد، روز گذشته در توییتر خود اعلام کرد که اپل به او اطلاع داده : گوشی هوشمند او توسط دولت ( لهستان) و از طریق پگاسوس مورد حمله قرار گرفته است.

این اعلام با وجود تکذیب دولت لهستان مبنی بر عدم خرید جاسوس افزار پگاسوس بسیار پر سرو صدا بوده است، چرا که براساس هشدار اپل احتمالا کسانی از درون دولت، گوشی آیفون این دادستان را به خاطر خودش یا کاری که انجام می دهد، مورد حمله قرار داده اند.

این دادستان در توییت خود بیان داشت که حمله کنندگان به محتویات گوشی، میکروفن و دوربین او دسترسی داشته و از وزیر دادگستری خواستار توضیحاتی در این زمینه گردید .

این هشدار اپل که اولین هشدار علنی شده بر علیه شرکت NSO می باشد یک حرکت جدید در راستای محدود کردن فعالیت این بدافزار بوده و میتواند شروع یک حرکت تازه برای مقابله با این ویروس خطرناک باشد. البته در حال حاضر شرکت NSO، در لیست تحریم های آمریکا نیز قرار داشته و تلاش مقامات دولتی اسرائیل حتی با پادرمیانی عربستان و امارات متحده عربی کارساز نبوده است.

 

اپل به عنوان غول دنیای فناوری که به شهرت ایمنی خود افتخار می کند، سالانه مبالغ هنگفتی سرمایه گذاری می کند تا از هک شدن گجت هایش توسط هکرها مصون بماند و این هشدار کاملا نشان دهنده توانایی گوشی های هوشمند این شرکت در شناسایی این بدافزار قدرتمند است.